Aspek Pendidikan Islam dalam Tradisi Malam Tirakatan Menyambut Hari Kemerdekaan
Abstract
ABSTRACT
This study examines the Islamic educational values inherent in the tradition of malam tirakatan, which is observed by Indonesian communities on the eve of Independence Day. More than just a spiritual ritual, this tradition serves as a medium for instilling both religious and national values. Employing a qualitative approach through literature review and analysis of digital content, the research identifies values such as gratitude (shukr), brotherhood (ukhuwah), mutual assistance (ta’awun), and exemplary behavior, all expressed through collective practices. The results illustrate how Islamic education can flourish informally within cultural traditions while promoting a harmonious relationship between spirituality and patriotism.
Keywords: Islamic Education, Tirakatan, Islamic Values, Nationalism.
ABSTRAK
Penelitian ini mengkaji nilai-nilai pendidikan Islam yang terkandung dalam tradisi malam tirakatan, yang dirayakan oleh komunitas-komunitas di Indonesia pada malam sebelum Hari Kemerdekaan. Lebih dari sekadar ritual spiritual, tradisi ini berfungsi sebagai media untuk menanamkan nilai -nilai agama dan kebangsaan. Dengan menggunakan pendekatan kualitatif melalui tinjauan pustaka dan analisis konten digital, penelitian ini mengidentifikasi nilai-nilai seperti rasa syukur (shukr), persaudaraan (ukhuwah), saling membantu (ta’awun), dan perilaku teladan, yang semuanya diungkapkan melalui praktik kolektif. Temuan penelitian menunjukkan bagaimana pendidikan Islam dapat berkembang secara informal dalam tradisi budaya, sambil mendorong hubungan yang harmonis antara spiritualitas dan patriotisme.
Kata Kunci: Pendidikan Islam, Tirakatan, Nilai-Nilai Islam, Nasionalisme
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 ‘ALIMA Journal of Islamic Education

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.